به سفیر اتحادشوروی
خلیل وداد خلیل وداد

مربوط بند 18 پروتوکول شماره 195

محرم

پیوست شماره 1

 

کابل

 

ببرک کارمل را ملاقات نموده و با اتکأ به دستور ما، مطالب آتی را به آگاهی اش برسانید.

طوریکه واضح است، درجریان تبادل نظر با رهبری افغانستان پیرامون هیأت حسن نیت کوبا پیشنهاد شد، تهیهء مشترک مسائل مربوط به طرح حل سیاسی را ادامه دهیم.

بررسی اوضاع نشان میدهند که در حال کنونی میان کشورهای مختلف در مورد مسئلهء افغانستان چند پارچگی وجود دارد.

از یکسو ایالات متحدهء امریکا، چین و برخی کشورهای دیگر به فعالیت خصمانه و مخربانهء خویش علیه ج.د.ا. ادامه داده و با جدیت تلاش مینمایند از تحکیم مواضع حکومت ج.د.ا. در داخل کشور و در عرصهء بین المللی جلوگیری نمایند. تصادفی نیست که ابتکار کوبا برای تدویر مذاکرات میان افغانستان و پاکستان باعث موجی از مخالفت در این ممالک شد.

از سوی دیگر، عکس العمل بعضی کشورها ازجمله دول عربیِ جبههء پایداری، به اعلامیهء حکومت ج.د.ا. برای حل وفصل سیاسی، به توضیحات انجام داده شده توسط ش. م. دوست در جریان سفر چندی پیش او و همچنان نظر او به تلاشهای مفید کوبا برای انجام کمک حسن نیت واضحاً دلالت به پیدایش تمایلات واقع گرایانه مینمایند. البته ابتکار هیأت حسن نیت کوبا از آنجهت مثمر است که اکنون دیده میشود، کی واقعاً طرفدار حل سیاسی ست وکی فقط با گپ میخواهد نیات اصلی اش را برای ادامهء مداخله در امور افغانستان بپوشاند.

اینها همه گواه لزوم ادامهء گسترش آتی اندیشهء حل وفصل سیاسی و تکمیل ماهیت آنها با خواستهای منافع مشترک ما میباشند. چنین مرامها، چنان که ما میپنداریم، پاسخگوی طرح برنامهء گستردهء حل وفصل سیاسی حکومت افغانستان که دوام منطقی و مشخص کنندهء اعلامیهء های بیشمار ج.د.ا. مبنی بر آمادگی آن برای عادی سازی روابط با پاکستان و ایران میباشند، است.

پرواضح است که دستیابی به این امر از راه مذاکرات مستقیم دوجانبه میان افغانستان و پاکستان و افغانستان و ایران عنصر کلیدی حل و فصل سیاسی را در خود دارد. تصادفی نیست که این جزء اصولی حل سیاسی طور آگاهانه در برانامه های گوناگون غرب که اساس آنها مبتنی بر بین المللی سازی مسئلهء افغانستان و حل آن بدون اشتراک حکومت ج.د.ا. و برخلاف خواست مردم افغانستان است، رد میشود.

طرح برنامهء گستردهء حل و فصل سیاسی از سوی حکومت افغانستان به نظر ما اکنون از جمله بخاطر تآثیر در موقف یکعده کشورهای اشتراک کننده در اجلاس نوبتی آیندهء ماه می وزرای خارجهء دول اسلامی به موقع میباشد.

اگر دوستان افغانی با این نظر ما موافق باشند، در آنصورت در آیندهء بسیار نزدیک میشود اعلامیهء حکومت ج.د.ا. را نشر کرد که در آن پس از بخش مقدمه میشود برنامهء مکمل و مشخص مربوط به حل و فصل سیاسی را طرح کرد.

در بخش مدخل این اعلامیه میتوان یادآوری کرد که مردم افغانستان با انجام انقلاب ملی- دموکراتیک در اپریل 1978 انتخاب نهایی اش را نموده و راه ایجاد جامعهء نوین که شالودهء آن را برابری و عدالت مبتنی بر مشخصات (کرکتر) اسلامی و احترام به سنن ملی که نفی کنندهء بهره کشی انسان از انسان است، تشکیل میدهد؛ را برگزید. مردم افغانستان میخواهد زندگی نوین را در شرایط صلح آمیز بوجود آورده و همزمان روابط نیک دوستی را با کشورهای همسایه، با کشورهای اسلامی و همهء دول دیگر برقرار نماید. مگر (افغانها) با مداخلهء خشن منجمله به شکل مسلحانهء آن در امور درونی خویش از سوی نیروهای امپریالیستی و غیره قوتهای ارتجاعی مواجه شدند.

لازم به تذکر است، که مردم افغانستان جداً مصمم اند از آزادی و استقلال کشورشان و از حق خویش برای گزینش ساختار اجتماعی- سیاسی کشور که خود میخواهد در آن زیست نماید، دفاع نمایند.

همچنان میتوان موارد مشخص آتی را فرمولبندی کرد:

با تأکید به اینکه بر اساس "اصول اساسی جمهوری دموکراتیک افغانستان" شالودهء سیاست خارجی ج.د.ا. را اصل همزیستی مسالمت آمیز و سیاست بیطرفی فعال و مثبت تشکیل میدهد، حکومت ج.د.ا. اعلام میدارد که برای حل سیاسیِ کامل و قطع با ضمانتِ (گرانتی) عملیات تخریبی علیه افغانستان و برضد همهء انواع اقدامات مخرب از بیرون در امور درونی اش، محو تشنج منطقوی و  رفع سؤ تفاهمات از راههای مسالمت آمیز و از طریق مذاکرات تلاش مینماید.

بدین منظور (پشنهاد میگردد) :

1. حکومت ج.د.ا. به حکومات پاکستان و ایران عقد توافقات دوجانبه را برای عادی سازی روابط شان پیشنهاد مینماید. چنین توافقاتی میتوانند اصول عمومی پذیرفته شدهء مربوط به احترام متقابل به استقلال، آمادگی برای گسترش مناسبات برمبنای همسایگی نیک و عدم مداخله در امور درونی یکدیگر و همچنان تعهدات مشخصی را برای جلوگیری از هرنوع عمل مسلحانه و یا اشکال دیگر فعالیتهای دشمنانه از خاک خویش علیه یکدیگر را دربر گیرد، درخود داشته باشند.

2. حکومت ج.د.ا. بازهم افغانهایی را که بدلایل گونه گون مؤقتاً در خاک پاکستان و ایران هستند، را دعوت مینماید تا به میهن بازگردند و تعهد مینماید، به آنها احترام شده، آزادی کامل شان تضمین گردیده و آنان میتوانند آزادانه شغل و محل زیست شان را انتخاب نمایند. با آنهم اگر بخشی از افغانها نخواهند، برگردند، در آنصورت مسایل مربوط به آن در جریان مذاکرات دوجانبه و تعهدات مربوطه بررسی گردد.

3. در صورت دستیابی به حل مسایل ذکر شده در بند 1 و 2 و در حالت بهبود مناسبات افغانستان و کشورهای همسایهء آن برمبنای اصل متذکره حکومت ج.د.ا. مسایل دیگر روابط دوجانبه منجمله آنهایی را که خواستار زمان درازی اند نیز بررسی خواهد کرد.

4. پیشنهاد میشود با پاکستان و ایران بدون پیش شرطها مذاکره شود، در اینحالت حکومت ج.د.ا. با قاطعیت اذعان مینماید که این پروسه از همان آغاز نباید با فعالیتهای تخریبی علیه افغانستان همراه باشد. همچنان از همان آغازِ روند حل سیاسی باید اقدامات عملی برای قطع مداخلهء مسلحانه  وهمه انواع دیگر تحریکات در امور درونی افغانستان از سوی همهء دول دیگری که در مداخله ذیدخل اند، اتخاذ شود.

5. حکومت ج.د.ا. میپندارد که در پهلوی کمپلکس تعهدات دوجانبه میان افغانستان- پاکستان و افغانستان- ایران جزء مرکبهء حل وفصل سیاسی ضمانتهای معینه یی از سوی بعضی دول دیگر که قابل پذیرش برای افغانستان و همچنان دیگر شرکت کنندگان تعهدات دوجانبه باشد، نیز باید شمولیت داشته باشند. در اینجمله به نظر ج.د.ا. اتحاد شوروی و ایالات متحده میتوانند شامل باشند. مهترین اصل تضمینها باید آن باشد که کشورهای ضامن تعهدات دوجانبه را خود احترام نموده و با اتکأ به نفوذشان به تحکیم تعهدات دوسُویه میان افغانستان و پاکستان و ایران یاری نمایند.

6. حکومت ج.د.ا. اعلام میدارد که در محتوای حل و فصل سیاسی باید مسئلهء خروج نیروهای محدود اتحاد شوروی از خاک افغانستان نیز شامل باشد. قطع و توقف تجاوزات مسلحانه  وهمه انواع دیگر مداخلات در امور درونی افغانستان باعث ازبین رفتن علل درخواست افغانستان برای کمک از اتحاد شوروی در خصوص ورود قطعات اتحادشوروی به خاک آنکشور نیز خواهد شد. موضوع خروج نیروهای شوروی از افغانستان مشخصاً مربوط به حل مسئلهء مؤثریت تضمینهای دوجانبهء افغانستان، پاکستان و ایران خواهد بود.

7. حکومت ج.د.ا. تأکید میدارد که در روند حل سیاسی مسئلهء فعالیتهای یکعده دولتها در اوقیانوس هند و خلیج فارس که مربوط منطقهء مذکور نیستند نیز مد نظر گرفته شود. با درک نگرانی دول دیگر در مسئلهء گسترش حضور نظامی ایالات متحدهء امریکا در اوقیانوس هند، حکومت ج.د.ا. از پیشنهاد مبنی بر تبدیل این ناحیه به ساحهء صلح و نابودی پایگاههای نظامی خارجی در آنجا و از اقدامات دیگر برای کاهش تشنج و تحکیم امنیت حمایت میکند.

با طرح این پیشنهادات پیرامون حل سیاسی حکومت ج.د.ا. یکبار دیگر با وضاحت تام اعلام میدارد که مسایل مربوط به  منافع افغانستان نمیتوانند بدون اشتراک حکومت ج.د.ا. و سوا از آن بررسی و مهمتر از آن حل وفصل شوند.  همزمان حکومت افغانستان تلاشهای دول دیگر را برای کمک به آغاز مذاکرات نیز مؤثر میپندارد. در این رابطه (حکومت افغانستان) ابتکار جمهوری کوبا بحیث رئیس جنبش عدم انسلاک برای کمک حسن نیت را تهنیت گفته از آن حمایت مینماید.

حکومت ج.د.ا. منتظر است که برنامهء مشخصاً طرح شدهء آن از درک لازم پاکستان و ایران برخوردار شده و باعث آغاز عملی مذاکرات برای چنین حل و فصل سیاسی خواهد شد.

 

٭     ٭      ٭

٭

در پایان به ب. کارمل بگویید که همزمان با طرح برنامهء حل سیاسی بهتر خواهد بود، به گامهایی جهت پخش گستردهء آن از راه مطبوعات و همچنان از طریق سفارتهای افغانی در خارج و نمایندگیهای خارجی در کابل متوسل شد.

ما به نوبهء خود از این ابتکار افغانستان با پشتیبانی لازم سیاسی، دیپلماتیک و تبلیغاتی حمایت میکنیم.

 

از کارکردهای خویش تلگرافی اطلاع دهید.

گِ.اِر.یاو

او. اِل.


October 24th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی